Edytuj nagłówek
Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych

Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uzyska tytuł magistra pedagogiki w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tym samym zdobędzie kwalifikacje do pracy w przedszkolu i w klasach I- III szkoły podstawowej. Uzyska wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne zgodne z Polską Normą Kwalifikacji na poziomie 7.

Po ukończeniu studiów absolwent posiada:

WIEDZĘ DOTYCZĄCĄ:

  • głównych problemów pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych,
  • procesów wychowania i kształcenia, uwzględniając wybrane obszary z zakresu biologii, filozofii, historii, socjologii, psychologii, antropologii, realizowanych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
  • metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej,
  • projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych,
  • głównych środowisk wychowawczych wraz z ich specyfiką i procesami w nich zachodzącymi,
  • funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
  • współczesnych technologii informacyjnych i ich roli w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
  • zróżnicowania możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym determinowanych różnymi czynnikami natury biologicznej, psychologicznej, pedagogicznej, społecznej i kulturowej.

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE:

  • diagnozy i oceny różnych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych wraz z projektowaniem sposobów rozwiązywania zaistniałych problemów,
  • analizy i interpretacji różnych sytuacji wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci lub uczniów oraz w zakresie projektowania i prowadzenia spersonalizowanych działań pedagogicznych,
  • analizy przykładów badań edukacyjnych oraz projektowania i realizacji badań własnych w odniesieniu do wczesnej edukacji dziecka,
  • wykorzystania współczesnych technologii informacyjnych w pracy dydaktyczno- wychowawczej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej,
  • rozwijania kompetencji kluczowych dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów,
  • efektywnej pracy z dziećmi z różnych środowisk kulturowych,
  • wykorzystania różnorodnych pomocy dydaktycznych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
  • projektowania, realizacji oraz ewaluacji programu kształcenia adekwatnie do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
  • dostosowania metod i form pracy dydaktyczno-wychowawczej do sformułowanych celów wychowania i kształcenia,
  • projektowania planu własnego rozwoju zawodowego w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
  • udzielania pomocy i wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • umiejętności oceny swoich możliwości i ograniczeń, oceny własnej pracy i cech osobowych istotnych z punktu widzenia pracy nauczyciela oraz w zakresie planowania swojego profesjonalnego, osobowego rozwoju.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE W ZAKRESIE:

  • posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka,
  • budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej,
  • krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności,
  • ciągłego dokształcania się i doskonalenia zawodowego,
  • współpracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról,
  • działania na rzecz środowiska społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami,
  • własnych powinności zawodowych i kierowania się zasadami deontologii nauczycielskiej.

Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i

wczesnoszkolna uzyska kwalifikacje do pełnienia roli zawodowej:

  • nauczyciela przedszkola, oddziału przedszkolnego, punktu i zespołu wychowania przedszkolnego,
  • nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej