Misją kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest kształcenie przyszłych nauczycieli z pasją, w atmosferze entuzjazmu dla kształtowania rozwoju ogólnego, profesjonalnego i naukowego. Przyszli nauczyciele mają być świadomi, kreatywni, praktycznie przygotowani do pracy w zawodzie.
W oparciu o misję Uczelni, koncepcja kształcenia na tym kierunku jest ukierunkowana na działalność dydaktyczną młodzieży i dorosłych, skierowana głównie na potrzeby lokalnego otoczenia, bez względu na posiadany stan materialny beneficjentów.
Kształcenie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, swoją elastycznością reagowania, odpowiada na potrzeby lokalnego rynku pracy, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska i placówek oświatowo-wychowawczych. Koncepcja kształcenia, uwzględniając związek naukowego i praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela, umożliwia wszechstronny rozwój studentów oraz motywuje ich do samodzielnego rozwoju.
Nadrzędnym celem kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest uzyskanie przez studentów kwalifikacji nauczycielskich do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej i wyposażenie ich w kompetencje (z zakresu wiedzy, umiejętności i postaw społecznych) niezbędne do sprawowania opieki oraz prowadzenia twórczej i wszechstronnej działalności pedagogicznej (wspierającej, wychowawczej i edukacyjnej) wobec dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, zarówno w normie rozwojowej, jak również ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Do szczegółowych celów kształcenia należy:
- kształtowanie umiejętności personalizowania procesu kształcenia i wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości dzieci/uczniów oraz wykorzystywanie w kreowanych sytuacjach edukacyjnych potocznej wiedzy dziecka/ucznia,
- przygotowanie do efektywnego realizowania wyzwań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych) w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej/przedszkolnej i pozaprzedszkolnej,
- wyposażenie studentów w kompetencje komunikacyjne i umiejętności współpracy umożliwiające skuteczne współdziałanie z wszystkimi osobami zaangażowanymi w prowadzoną działalność edukacyjną (w tym z innymi nauczycielami i specjalistami),
- rozwijanie aktywności społecznej i zaangażowanie studentów (jako lider lub uczestnik) w działania kulturotwórcze,
- rozwijanie wrażliwości etycznej, empatii, otwartości, refleksyjności oraz postawy prospołecznej i poczucia odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, integralny rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne,
- kształcenie gotowości studiujących do ciągłego samokształcenia, w tym także po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich.
W zakresie własnego rozwoju studenta, studia pozwolą na wykształcenie tzw. refleksyjnego praktyka, który będzie w stanie analizować i oceniać prawidłowości oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustalać obszary wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia swojej pracy.
Kierunek – pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest zorientowany na dziecko i jego potrzeby oraz uwzględnia holistyczne podejście do jego problemów. Praktyczny charakter kierunku pozwala na pracę z dziećmi w instytucjach oświatowo wychowawczych, z rodzicami oraz ze społecznością lokalną.